Először is nézzük meg, hogy mit jelent a konfliktus. Különféle értelmező szótárakban harc, veszekedés, vita, összecsapás, versengés, ellentétes és összeférhetetlen erők ütközése, küzdelem, ütközés... A pedagógiai szakirodalom pedig így ír róla:
„Nyílt vagy rejtett ütközés, amely a tevékenységek közvetlen szintjén jelenhet meg. A konfliktus során igények, szándékok, vágyak, érdekek, szükségletek, nézetek, értékek kerülnek egymással szembe”.
A konfliktusokat mindig kiváltja valami, gyakran van érési idejük míg elérik a csúcspontot. De a legfontosabb jellemzője a következmények. Az iskolákban többfajta konfliktushelyzet adódhat, az oktatás minőségét pedig jelentősen befolyásolhatja, hogy milyen a légkör az osztályban vagy azon kívül, a kapcsolat a szülőkkel vagy akár a tanári kar közötti viszony.
Fontos ez abból a szempontból is, hogy milyen mintát ad a pedagógus vagy a szülő a gyerek számára. A tanárok közötti marakodás következménye könnyen lehet az, hogy hiteltelenné válnak. A szülő és pedagógus között alakuló ellentét adódhat abból, hogy más-más minőségi elvárásokkal vannak a gyerekek iránt, vagy hogy a szülők beleszólhatnak az iskola életébe és a tanárok úgy érzik, olyanok adnak tanácsokat, akik nem értenek hozzá, de adódhatnak kulturális különbségekből is.
Egyik kedvenc íróm, Vavyan Fable ezt írta egyik könyvében:
„- Mondd, szerinted létezik egyértelmű igazság?
- Igen. Mindenkinek a magáé. Ez minden konfliktus forrása.”